Endodoncja - leczenie kanałowe

Endodoncja to jeden z działów stomatologii zajmujący się rozpoznawaniem i leczeniem chorób miazgi oraz tkanek okołowierzchołkowych korzenia zęba. Znana jako leczenie kanałowe. Najczęstszą przyczyną chorób miazgi są bakterie, a ich źródłem – ubytki próchnicowe, nieszczelne wypełnienia, odbudowy protetyczne, chore przyzębie oraz urazy zębów. Bakterie rozwijają się w komorze i kanale korzenia zęba, a martwa już wtedy miazga jest dla nich doskonałą pożywką. Z czasem penetrują one do otaczającej korzeń zęba kości powodując stany zapalne i co bardzo ważne, rozprzestrzeniają się wraz z krwią po całym organizmie. Chorobom miazgi może towarzyszyć przedłużona reakcja bólowa na zimno i ciepło, ból na nagryzanie oraz ból samoistny, często o bardzo dużym nasileniu. Zdarza się, że proces zapalny miazgi rozwija się bezobjawowo i o obecności stanu zapalnego wokół korzenia zęba dowiadujemy się przypadkowo lub w najmniej spodziewanym momencie np. na egzotycznych wakacjach. Dlatego bardzo ważna jest systematyczna opieka lekarza dentysty oraz wykonanie zleconych przez niego kontrolnych zdjęć rentgenowskich.

Endodoncja w SmileClinic to pewność bezpieczeństwa, precyzji, skuteczności i trwałości leczenia.

Na czym polega leczenie kanałowe?

Leczenie kanałowe w naszej Klinice odbywa się zgodnie ze światowymi standardami. Lekarze endodonci wykonują je pod powiększeniem mikroskopu operacyjnego, dzięki któremu mogą odnaleźć w zębie wszystkie kanały główne i dodatkowe, usunąć z nich zainfekowaną miazgę lub stary cement oraz pozostawione w kanałach złamane narzędzia endodontyczne. Niezbędnym warunkiem starannie przeprowadzonego leczenia jest odnalezienie wszystkich kanałów w zębie, staranne ich opracowanie oraz szczelne wypełnienie odpowiednim materiałem do samego wierzchołka korzenia. Każdy etap kontrolowany jest radiologicznie za pomocą radiowizjografii. Cała procedura powinna odbyć się z zastosowaniem szczelnej izolacji zęba od środowiska jamy ustnej, a zwłaszcza od śliny, do czego służy koferdam. Spełnienie wszystkich wymienionych warunków pozwala by rokowanie tak przeprowadzonego leczenia było jak najlepsze, a tym samym ząb służył jak najdłużej.
Aby Nasi Pacjenci czuli się komfortowo leczenie to odbywa się zawsze w znieczuleniu miejscowym. Przy bardzo skomplikowanych leczeniach endodontycznych niezastąpiona jest Tomografia Komputerowa, dająca trójwymiarowy obraz rentgenowski zęba i otaczającej go kości. Pozwala ona na dokładną analizę anatomii zęba przed rozpoczęciem leczenia oraz ocenę przebiegu leczenia na każdym jego etapie. Dobrze przeprowadzone leczenie kanałowe jest fundamentem dla zdrowia jamy ustnej i całego organizmu, gdyż w ten sposób zahamujemy rozwój bakterii w kanałach zęba a tym samym przedostanie się ich do krwioobiegu.

Co wyróżnia endodoncję w SmileClinic i dlaczego leczenie w naszej klinice daje długotrwałe efekty?

Koferdam zapewnia skuteczność i efektywność pracy lekarza.
Koferdam jest to arkusz lateksowej  gumy, która naciągnięta na specjalnej ramce bardzo ściśle przylega do leczonego zęba. Przedziurkowany listek lateksowy szczelnie okala miejsce zabiegowe poprawiając jego widoczność oraz chroniąc je przed dostępem śliny oraz bakterii.

Dodatkowo, usprawnia i skraca czas zabiegu, gdyż nie ma konieczności ciągłej wymiany wałeczków z ligniny oraz pełni funkcje ochronne. Dzięki koferdamowi jesteśmy zabezpieczeni przed ewentualnym podrażnieniem tkanek miękkich przez środki płuczące stosowane w dezynfekcji kanałów, a także przed przypadkowym zranieniem wiertłem lub dostaniem się narzędzi do dróg oddechowych.

Praca w powiększeniu cechuje się bardzo dużą dokładnością przeprowadzanego leczenia.
Dzięki powiększeniu mikroskopu operacyjnego mamy możliwość kontroli każdego etapu leczenia endodontycznego. Jesteśmy w stanie powiększyć pole operacyjne aż do 20X.  Jest on niezastąpiony w przypadku poznania anatomii kanału zęba jak i sprawdzenia jakości jego opracowania oraz szczelności wypełnienia. Pozwala na wykonywanie bardzo skomplikowanych zabiegów.  Przy ponownym leczeniu endodontycznym pomaga w precyzyjnym usunięciu złamanych narzędzi.

Szczelne i precyzyjne zamknięcie kanałów możliwe dzięki płynnej gutaperce.
Po opracowaniu i odkażeniu kanału zęba przystępujemy do jego wypełnienia. W tym celu wykorzystujemy gutaperkę – materiał pochodzenia roślinnego, który po podgrzaniu wykazuje właściwości termoplastyczne. Dodatkową zaletą gutaperki jest fantastyczna biozgodność z tkankami okołowierzchołkowymi, łatwość wprowadzenia do kanału, a także właściwości bakteriobójcze. Wypełnia odgałęzienia kanałów głównych i daje kontrast na zdjęciu RTG.

Pewność leczenia dzięki kontroli RVG.
W SmileClinic wykonujemy serię zdjęć RVG, aby mieć 100% pewność, że leczenie przebiega prawidłowo w trakcie oraz po jego zakończeniu.

Perfekcyjnie przeprowadzone leczenie kanałowe to fundamentem zdrowia nie tylko zębów, ale całego organizmu człowieka

Przebieg leczenia kanałowego

1. Usunięcie zainfekowanej miazgi ze wszystkich kanałów w zębie. W zębach przednich obecny jest jeden kanał, ale zęby trzonowe posiadają cztery i więcej kanałów. Kanały te często mają średnicę włosa, potrafią mieć bardzo nieregularny przebieg, stąd do leczenia kanałowego niezbędny jest wysokiej klasy sprzęt specjalistyczny.
  2. Opracowanie wszystkich kanałów w zębie na całej ich długości. Umożliwia to dokładną dezynfekcję ich wnętrza, co warunkuje dobre rokowanie przeprowadzonego leczenia.
  3. Opracowany i dokładnie zdezynfekowany kanał powinien być szczelnie wypełniony na całej długości aż po wierzchołek korzenia odpowiednim materiałem.
  4. Ostatnim etapem leczenia jest odbudowa zęba, której celem jest ochrona przed jego złamaniem oraz przed powtórnym wniknięciem bakterii do wnętrza kanału.

Dlaczego czasem konieczne bywa powtórne wykonanie leczenia kanałowego tzw. reendo?

Jednym z podstawowych badań u naszych nowych Pacjentów jest staranna ocena wszystkich leczonych kanałowo zębów. Do tego celu używamy Tomografii Komputerowej, czyli trójwymiarowej rentgenodiagnostyki.

Oceniamy czy wszystkie kanały w zębie są wypełnione do wierzchołka korzenia, czy są odpowiednio opracowane oraz czy nie ma zapalnych zmian w kości wokół takiego zęba. Jeśli któryś z tych elementów budzi nasze wątpliwości kwalifikujemy ząb do powtórnego leczenia kanałowego.

Celem takiego leczenia jest eliminacja infekcji bakteryjnej w kanałach, leczenie zapalnych zmian wokół wierzchołka zęba a także eliminacja ognisk zakażenia niebezpiecznych dla zdrowia całego organizmu.

Czy każdy ząb nadaje się do powtórnego leczenia kanałowego?

Jeśli ząb jest bardzo zniszczony i odbudowa protetyczna nie jest możliwa, to powtórne leczenie kanałowe jest niezasadne. Należy rozważyć wtedy usunięcie zęba i uzupełnienie go za pomocą implantu. W tym wypadku to najlepsze rozwiązanie, które daje bardzo trwałe i dużo stabilniejsze efekty leczenia niż próby ratowania bardzo zniszczonych zębów.

Zęby, które często nie nadają się do leczenia kanałowego to zęby po urazach, zwłaszcza, jeśli szczelina złamania przebiega głęboko poddziąsłowo lub wzdłuż korzenia zęba. W takich przypadkach jedyną formą leczenia jest usunięcie zęba i uzupełnienie go implantem.