Ból zęba – domowe sposoby jak sobie z nim poradzić?

Ból zęba może mieć różne przyczyny, nie zawsze związane z samym zębem. Wielu z nas wie, jak nieprzyjemne jest uczucie przeszywającego, męczącego bólu zęba, z którym ciężko jest sobie poradzić. Dodatkowym problemem jest również to, że często ból ogranicza możliwości przeżuwania, przez co przeciwna do bolącej strona jamy ustnej jest zmuszona do zwiększonej pracy, co nie jest zdrową dla zębów sytuacją w dłuższym okresie.

Problem bólu zębów dotyka osoby w różnym wieku i w różnych sytuacjach, przez co środki przeciwbólowe nie zawszę są najlepszą opcją, szczególnie dla dzieci, osób starszych czy kobiet w ciąży. Niezastąpiona jest zawsze wizyta w gabinecie stomatologicznym, gdzie doświadczony lekarz będzie mógł pomóc i wskazać przyczynę bólu. Nie zwlekaj i jeżeli poczujesz pierwsze symptomy dolegliwości ze strony zęba – czym prędzej skonsultuj się z lekarzem specjalistą.

Przygotowaliśmy kilka porad na to jak uśmierzyć ból zęba dostępnymi w domu sposobami. Wiadomo jednak, że lepiej zapobiegać niż leczyć, dlatego warto znać przyczyny, jakie mogą powodować tak nieprzyjemne uczucie w jamie ustnej by móc je zawczasu eliminować.

5 najczęstrzych przyczyn
silnego bólu zęba są:​

1. Próchnica
2. Nadwrażliwość, np. na ciepłe, zimne lub kwaśne potrawy,
spowodowana odsłonięciem zębiny
3. Pęknięcia szkliwa
4. Przyczyny pośrednie jak powiększone węzły chłonne
5. Zaburzenia poprawnej pracy żuchwy

blank

Źródła bólu zęba warto szukać także poza jamą ustną, na przykład w zatokach

Ból spowodowany próchnicą

We wczesnym stadium, próchnica objawia się nagłą, nieprzyjemną bólową reakcja na wspominane wcześniej zimne lub kwaśne napoje i pokarmy. Odsłonięta miazga jest wtedy wrażliwa na intensywne bodźce.

W zaawansowanym stadium, próchnica może powodować bardzo dokuczliwy, ciągły ból, ponieważ jeszcze bardziej odsłonięta miazga zęba jest cały czas drażniona przez różnego rodzaju pokarmy czy napoje, co prowadzi do jej zapalenia przez coraz to szybsze namnażanie się bakterii po każdym posiłku. Wtedy konieczna jest wizyta u stomatologa, gdyż leczenie będzie wymagało specjalistycznych narzędzi.

W takim przypadku wszelkiego rodzaju zabiegi przeciwbólowe powinny być jedynie pomocą w oczekiwaniu na wizytę u specjalisty. Im dłużej się ją przekłada w przypadku zaawansowanej próchnicy, tym większe prawdopodobieństwo na konieczność leczenia kanałowego lub ekstrakcji chorego zęba.

Czy zdrowy ząb może boleć?

Niestety tak. Często zdarzają się sytuacje, w których Pacjenci zgłaszają się do klinik stomatologicznych z silnym, dokuczliwym bólem zębów, a po szczegółowej diagnozie okazuje się, że to wcale nie ząb jest problemem. Oto niektóre ze schorzeń, jakie mogą powodować taką sytuację:

1. Zapalenie zatok – czyli silny ucisk nerwów, który jest odczuwalny w kilku zębach. Sytuację tą można rozpoznać po sporej wrażliwości na zimne potrawy i napoje. Często też odczuwalny jest ból powyżej policzka Pacjenta, który wynika z ciągłego pulsowania chorej zatoki szczękowej. Dodatkowo, Pacjenci często skarżą się na bóle i dyskomfort podczas poruszania głową, w okolicach skroni i oczu czy gorączkę.

2. Zakażenie wirusem ospy wietrznej – w pierwszym stadium choroby przed pojawieniem się widocznych na ciele pęcherzy, Pacjenci często odczuwają ból zęba podobny do tego obserwowanego przy zapaleniu miazgi spowodowanego próchnicą. Jednak w tym przypadku, dyskomfort związany jest z zaburzeniami nerwów.

3. Problemy ze stawem skroniowo-żuchwowym – tutaj również ból jest podobny do zapalenia miazgi z tą różnicą, że ma tępy i niełatwy do zlokalizowania charakter. To co wyróżnia to schorzenie pośród wcześniej wymienionych to fakt, że w tym przypadku zęby nie wykazują nadwrażliwości na bodźce jak zimno.

Jak poradzić sobie z bólem zęba domowymi sposobami?

Jest kilka rozwiązań, które w prosty sposób pomogą załagodzić męczący ból zęba. Wiele z nich opiera się nawet o naturalne, ziołowo-roślinne składniki. Należy jednak pamiętać, że są to tylko doraźne środki pomagające na objawy, a nie przyczynę bólu zęba.

1. Leki przeciwbólowe – gdy ból zęba znacząco utrudnia jedzenie czy mówienie warto sięgnąć po podstawowe leki przeciwbólowe zawierające paracetamol na mniejszy ból lub ibuprofen na silniejsze, bardziej dokuczliwe jego odmiany. Jeśli jednak zależy nam na naturalnych sposobach i ból nie przeszkadza w funkcjach przeżuwania warto wypróbować metodę polegającą na żuciu goździków. Mają one jednak intensywny aromat, który u niektórych może wzmagać odczucia bólowe.

2. Ulgę mogą przynieść płukanki, np. z łyżeczki soli i jodyny rozpuszczonej w szklance wody. Pomóc może też zimny lub ciepły napar z szałwii, która słynie z właściwości bakteriobójczych. Dobrym ziołem do naparu może okazać się również rumianek, często stosowany do utrzymania odpowiedniej higieny jamy ustnej u niemowląt. Tutaj, na niektóre rodzaje bólu, najlepszym sposobem może być ssanie kostki lodu przygotowanej z rumiankowego naparu.

3. Okłady mogą pomóc w przypadku, gdy ból zęba dotyczy jednej, konkretnej lokalizacji. Warto sprawdzić okład z rozgniecionego czosnku zawiniętego w gazę albo wacik, nasączony olejkiem kamforowym bądź kroplami walerianowymi.

Co zrobić jeśli ból zęba nie ustaje?

Jeśli po zastosowaniu powyższych metod ból zęba nadal nie ustał oznacza to, że jego problem wymaga konsultacji ze specjalistą.

Podobnie jak w przypadku próchnicy, niezależnie od rodzaju schorzenia czas ma ogromne znaczenie, ponieważ im szybciej podejmiemy się leczenia tym większa szansa na jego powodzenie i zachowanie zęba Pacjenta.

Jeśli dokucza Ci ból zęba i chcesz się z nim uporać, umów się na wizytę z jednym z naszych lekarzy stomatologów. Postaramy się wybrać dla Ciebie jak najdogodniejszy termin.